Chips för säkrare, smartare bilar
Lidar-, klocka och radarchips hjälper till att göra bilar säkrare och mer automatiska genom att förbättra avkänning, timing och bearbetning för förarhjälpssystem.
Texas Instruments har introducerat en ny portfölj av fordons-, klocka och radarlösningar som är utformade för att hjälpa biltillverkare att förbättra Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) och utöka autonoma kapaciteter över ett bredare fordon.
I framkant är LMH13000, branschens första integrerade höghastighets Lidar Laser Driver.LMH13000 har en ultra-snabb 800PS-stigningstid och möjliggör upp till 30% längre avståndsmätningar jämfört med diskreta lösningar-som är avgörande för realtidsobjektdetektering och reaktion i autonoma system.Dess integrerade stöd för LVD: er, CMO: er och TTL -signaler eliminerar behovet av skrymmande kondensatorer och extra kretsar, vilket minskar systemkostnaden med upp till 30% och krympande lösningsstorlek med en faktor fyra.
Med utgångsströmmar upp till 5A och endast 2% variation över extrema temperaturer (-40 ° C till 125 ° C) stöder LMH13000 också klass 1-säkerhetsstandarder-till skillnad från traditionella lösningar som varierar upp till 30%.
TI lanserade också CDC6C-Q1-oscillatorn, tillsammans med LMK3H0102-Q1 och LMK3C0105-Q1 klockgeneratorer-de första klasserna för bulk Acoustic Wave (BAW).Dessa enheter erbjuder 100x större tillförlitlighet än kvartsbaserade alternativ, med en fel-i-tid (FIT) -hastighet så låg som 0,3.Deras motståndskraft mot temperaturförändringar, vibrationer och elektromagnetisk störning gör dem idealiska för uppdragskritiska ADA: er och infotainment-tillämpningar.
TI, som utvidgade sin radarportfölj och introducerade AWR2944P MMWAVE Radarsensor, en kraftfull uppgradering till den populära AWR2944 -plattformen.Denna sensor förbättrar främre och hörnradarfunktioner genom ett förbättrat signal-till-brusförhållande, större beräkningskraft, utvidgat minne och en inbyggd hårdvaruaccelerator som möjliggör maskininlärning vid kanten-tillsammans stödjer längre räckvidd, förbättrad vinkelnoggrannhet och mer avancerad bearbetning för att möta kraven på nästa generation ADAS tillämpningar.
"Våra senaste fordonsanalogiska och inbäddade bearbetningsprodukter hjälper biltillverkare både att uppfylla nuvarande säkerhetsstandarder och påskyndas mot en kollisionsfri framtid," sa Andreas Schaefer, TI General Manager, ADAS och infotainment."Semiconductor Innovation levererar tillförlitligheten, precision, integration och priser på prisvärdhet måste öka fordonets autonomi över hela sin flotta."