HemNyheterDen globala TV-marknaden ökade med 9,9% under första kvartalet jämfört med samma period föregående år, med Samsung fortsatte att leda

Den globala TV-marknaden ökade med 9,9% under första kvartalet jämfört med samma period föregående år, med Samsung fortsatte att leda

Enligt den senaste rapporten som släpptes av marknadsundersökningsinstitut uppnådde den globala TV-försäljningen 51,226 miljoner under det första kvartalet i år, en ökning med 9,9 procent under samma period föregående år.

Den totala försäljningsintäkterna på marknaden var 27,39 miljarder dollar, en ökning med 32,8% under samma period föregående år.

Bland dem var Samsung Electronics kvar i ledningen, främst på grund av stark tillväxt i försäljningen av qled och stora tv-apparater, med en marknadsandel på 32,9%, en rekordhög.

Sydkoreas LG Electronics ligger inte långt bakom, med en marknadsandel på 19,2 procent, medan Japans Sony rankar tredje med en marknadsandel på 8 procent.

Enligt rapporten ökade den globala OLED-tv-marknaden med en årlig kurs på 90 till 1,19 miljoner enheter under första kvartalet i år.

Marknadsstorleken för hela året förväntas växa till 5,8 miljoner enheter från 3,65 miljoner förra året, vilket motsvarar 10 procent av den totala TV-marknaden.
Dessutom uppgick den globala Qled-tv-försäljningen till 2,68 miljoner enheter under första kvartalet i år, en ökning med 74,3% under samma period föregående år, med Samsung som bidrog med 2,01 miljoner enheter.

Samsung sa att det förväntar sig att sälja mer än 10 miljoner qled TV i år.

På marknaden för high-end-tv-apparater som prissätts över $ 2500, rankas Samsung först med en marknadsandel på 46,6 procent, LG rankas andra med 24,5 procent och Sony rankas tredje med 17,6 procent.

Samsung Electronics dominerar också den 80-tums och större TV-marknaden, med en marknadsandel på 52,4%.